Bosch Car Service

Bosch Car Service

+48 22 715 40 40 infoaa@pl.bosch.com
Jutrzenki 105 02-231 Warszawa woj. mazowieckie
5261027992
Wszystko czego potrzebuje Twoje auto
Auto nie chce się uruchomić – co robić?

Auto nie chce się uruchomić – co robić?

Wsiadasz do auta, przekręcasz kluczyk i… nic. Samochód nie chce się uruchomić. Próbujesz dalej. Nie możesz odpalić silnika. Taka sytuacja z pewnością przytrafiła się każdemu kierowcy z długim stażem, przynajmniej raz w życiu. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele – od najbardziej banalnej, jak brak paliwa w baku, poprzez rozładowany akumulator, aż po poważne usterki. W zależności od skali problemu można próbować zareagować samodzielnie lub oddać auto do warsztatu. Pomoc oferują niektóre serwisy sieci Bosch Car Service w całej Polsce. W tym artykule podpowiadamy jak się zachować w sytuacji awaryjnej i czego unikać.

Najczęstsze przyczyny problemów z rozruchem silnika:
  • niesprawny akumulator – jest bardzo częstą przyczyną trudności z uruchomieniem silnika. Mógł ulec wyładowaniu np. z uwagi na pozostawienie włączonych świateł w aucie lub bardzo niskie temperatury w połączeniu z rzadkim używaniem pojazdu. Należy pamiętać także, że jeden akumulator nie będzie służył przez cały okres eksploatacji pojazdu - po określonym czasie zużywa się i wymaga wymiany.
  • niesprawne świece zapłonowe i żarowe – podobnie jak akumulator nie mają nieograniczonego terminu przydatności lub po pewnym okresie eksploatacji należy je wymienić. Zdecydowanie częściej będzie trzeba przeprowadzić tę czynność przy autach z instalacją LPG, gdzie środowisko, w którym pracują te elementy jest mniej korzystne niż w autach benzynowych. Sprawne świece mają bardzo duże znaczenie przede wszystkim w silnikach Diesla, gdzie stanowią kluczowy element dla rozruchu auta.
  • niesprawna elektryka – przyczyną problemów z uruchomieniem auta mogą być uszkodzenia instalacji elektrycznej jak np. nieprawidłowe podłączenie akumulatora, uszkodzenie na złączu grubego przewodu doprowadzającego prąd z akumulatora do rozrusznika, awaria rozrusznika.
  • uszkodzony układ paliwowy – pompa paliwowa, umieszczona w baku wpływa na poprawne uruchomienie silnika. Usterka tego elementu (np. przez przegrzanie) może powodować unieruchomienie auta. Jeżeli do pompy dociera prąd, a mimo to nie chce się uruchomić będzie konieczna wymiana. Powodem może być także zabrudzony lub uszkodzony przekaźnik uruchamiający pompę paliwa. Wówczas wystarczy go przeczyścić lub wymienić.
  • złej jakości paliwo – z reguły problem dotyka pojazdów zasilanych olejem napędowym, który nie jest przystosowany do niskich temperatur w okresie zimowym. Zaczyna on gęstnieć i wytrąca się z niego parafina, a w efekcie auto jest unieruchomione.
Co robić w sytuacji awaryjnej?

Problem z uruchomieniem auta może przydarzyć się zawsze i w najmniej oczekiwanym momencie. Warto zachować zimną krew i nie wykonywać czynności, które mogą pogorszyć stan pojazdu. Dlatego jeśli przekręcasz kluczyk w stacyjce:

  • i nie zapalają się kontrolki – być może jakiś odbiornik prądu pozostał włączony na noc. Jeżeli jesteś pewien, że wyłączyłeś wszystkie elementy, które mogłyby pobierać energię elektryczną, a po uruchomieniu za pomocą kabli z wykorzystaniem zewnętrznego akumulatora lub podładowaniu akumulatora sytuacja się powtarza, przyczyna będzie prawdopodobnie leżała po stronie układu elektrycznego.
  • kontrolki świecą się, ale rozrusznik nie kręci – może być to rozładowany akumulator. Jeżeli wszystkie elementy elektryczne układ rozruchowego działają sprawnie, to bardzo prawdopodobne, że zepsuł się rozrusznik.

W przypadku, gdy winny sytuacji jest rozładowany akumulator można samodzielnie uruchomić silnik, pobierając prąd z innego pojazdu za pomocą kabli rozruchowych. Warto jednak pamiętać o tym, by:

  • sprawdzić czy elektrolit obecny w akumulatorze nie zamarzł – jeśli nic takiego się nie stało można przystąpić do próby uruchomienia akumulatora przez kable.
  • podpiąć odpowiednio kable – czerwony przewód do klemy dodatniej, czarny – do ujemnej. Należy mieć także na uwadze, by czerwony przewód w pierwszej kolejności podpiąć do sprawnego akumulatora, a dopiero potem do tego niedziałającego. W drugiej kolejności czarny kabel podpinamy do bieguna akumulatora sprawnego, a następnie uziemiamy go na samochodzie uruchamianym podpinając do nielakierowanej części metalowej silnika lub specjalnie oznaczonego miejsca.

W pozostałych przypadkach warto oddać auto do serwisu, aby eksperci zdiagnozowali przyczynę problemów z uruchomieniem auta oraz ją wyeliminowali. Sieć Bosch Car Service tworzy na terenie całej Polski. szereg warsztatów, z których część świadczy tego rodzaju usługi. Najbliższy Twojego miejsca zamieszkania możesz znaleźć na: http://bosch-service.pl/serwisymiasta.php

© Robert Bosch Sp. z o.o.

Polityka Prywatności