Bosch Car Service

Bosch Car Service

+48 22 715 40 40 infoaa@pl.bosch.com
Jutrzenki 105 02-231 Warszawa woj. mazowieckie
5261027992
Wszystko czego potrzebuje Twoje auto
Bosch Car Service - Filtr kabinowy – przygotowanie do sezonu

Bosch Car Service - Filtr kabinowy – przygotowanie do sezonu

Pora wiosenna to idealny czas na przeprowadzenie prac związanych z przygotowaniem pojazdu do sezonu letniego. Sprawdzenia wymaga wiele elementów eksploatacyjnych, które w okresie jesienno-zimowym mogły ulec silnemu zabrudzeniu, a nawet uszkodzeniu. Jedną z często bagatelizowanych części jest filtr kabinowy. Regularne serwisowanie tego elementu pozwala na zagwarantowanie komfortu podczas jazdy zarówno w sezonie, jak i całym rokiem.

Dlaczego filtr kabinowy jest ważny?

Tak duże znaczenie przypisywane filtrom kabinowym przez ekspertów w branży, wynika z roli jaką odgrywają w pojeździe. Odpowiedzialne są bowiem za oczyszczanie powietrza przedostającego się do wnętrza auta z zewnątrz. Zanieczyszczenia osadzają się na kilku warstwach, z których zbudowany jest filtr. Dzięki temu powietrze w pojeździe pozbawione jest kurzu i pyłu. Najlepsze jakościowo produkty umożliwiają także oczyszczenie wpadających do wnętrza strumieni z zarodników grzybów, pyłków kwiatowych, czy drobin gumy pochodzącej ze ścierających się opon. Filtry kabinowe wpływają także na redukcję nieprzyjemnych zapachów.

Niesprawny filtr to ryzyko

Wielu kierowców błędnie osądza wpływ niesprawnego filtra na jazdę samochodem. Sądzą bowiem, że sprawność tego elementu odpowiada wyłącznie za czystość powietrza w kabinie. Jednak niesprawny filtr może mieć wpływ na niewłaściwą eksploatację pojazdu, a nawet przyczynić się do stworzenia zagrożenia na drodze.

Często efektem nieprawidłowo działającego filtra jest parowanie szyb. Niesprawny filtr kabinowy ogranicza przepływ powietrza. W efekcie przy pracy klimatyzacji może dojść do zamrożenia lub oblodzenia parownika klimatyzacji, co przyczynia się do blokowania przepływu powietrza. Wyłączenie klimatyzacji powoduje, że lód osadzony na parowniku zaczyna topnieć i parować, a para przenosi się na przednią szybę. Ogranicza to widoczność podczas prowadzenia samochodu, co stwarza niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Przy skrajnym zaniedbaniu może dojść do konieczności wymiany parownika.

Niesprawny filtr kabinowy może przyczynić się także do uszkodzenia sterownika wentylatora bądź opornicy. Elementy te w niektórych modelach pojazdów są chłodzone powietrzem, które przepływa przez kabinę. W sytuacji, gdy filtr kabinowy jest zapchany i nie działa prawidłowo wspominane elementy mogą mocniej się nagrzewać i w efekcie ulec uszkodzeniu termicznemu.

Rodzaje filtrów kabinowych

Na rynku dostępne są aktualnie dwa rodzaje filtrów kabinowych, a mianowicie:

  • standardowe – Ich zadaniem jest przede wszystkim zatrzymanie stałych zanieczyszczeń, jak sadza, pył drogowy, kurz, itp. O jakości decydują w tym przypadku przede wszystkim użyte materiały, a także szczelność połączenia z elementami konstrukcyjnymi ramki. Najlepsze modele składają się z 3-4 warstw włókniny poliestrowej i mikrowłókniny.
  • z węglem aktywnym – Podobnie jak modele standardowe usuwają z powietrza cząstki stałe i pyły, ale dodatkowo oczyszczają ze szkodliwych związków chemicznych. Węgiel, dzięki swoim właściwościom, bardzo dobrze łączy się z m.in. metalami ciężkimi. Wobec tego pochłania niezdrowe dla organizmu ludzkiego tlenki, czy opary benzyny.
Wymiana filtra przed sezonem

Chcąc mieć pewność, że w aucie znajduje się sprawny filtr kabinowy należy regularnie go wymieniać. Najlepszą porą jest okres wiosenny. Po jesieni i zimie w powietrzu znajduje się więcej zanieczyszczeń (nie tylko spaliny samochodowe, ale także zanieczyszczenia emitowane przez kominy w domach). Oznacza to, że filtr narażony jest na więcej zanieczyszczeń. Ponadto w okresie jesienno-zimowym auta, z uwagi na warunki pogodowe, częściej są użytkowane, co również oznacza większą częstotliwość korzystania z filtrów kabinowych.

Eksperci z Bosch Car Service zalecają jednak monitorowanie stanu filtra kabinowego. Przy regularnej eksploatacji pojazdu warto zastanowić się nad wymianą tego elementu eksploatacyjnego co pół roku – najlepiej po zimie oraz przed jesienią. Jednak zawsze należy mieć na uwadze indywidualny charakter eksploatacji pojazdu, np. przy częstej jeździe po placu budowy może być konieczna częstsza wymiana filtra.

© Robert Bosch Sp. z o.o.

Polityka Prywatności