Bosch Car Service

Bosch Car Service

+48 22 715 40 40 infoaa@pl.bosch.com
Jutrzenki 105 02-231 Warszawa woj. mazowieckie
5261027992
Wszystko czego potrzebuje Twoje auto
Korozja w samochodzie – zapobieganie i usuwanie

Korozja w samochodzie – zapobieganie i usuwanie

Rude plamy na karoserii i niepokojące dziury w blachach to widoczne oznaki korozji, jednej z najgorszych i najczęstszych przypadłości atakujących samochody. Problem ten dotyka pojazdy bez względu na wiek, choć bardziej na jej „infekcję” narażone są samochody starsze oraz te intensywniej eksploatowane – w szczególności zimą na miejskich drogach. Czy można uniknąć tego problemu? Jak radzić sobie z tymi „niedogodnościami”? Dzielimy się z Wami naszą wiedzą w tym artykule.

Oko w oko z wrogiem

Aby stanąć do walki z korozją, warto nieco więcej się o niej dowiedzieć. Najprościej definiując to zjawisko można powiedzieć, że korozja jest niszczeniem materiału. Procesowi temu mogą poddawać się nie tylko metale, ale również niemetale jak skały, tworzywa sztuczne, drewno konstrukcyjne, szkło, czy beton. W przypadku tworzywa metalicznego korozja charakteryzuje się głównie ubytkiem materiału na skutek reakcji z agresywnymi składnikami środowiska (głównie środowiska kwaśnego). W efekcie mogą powstawać lokalnie wżery o różnej wielkości i głębokości. Korozja wżerowa jest z reguły wynikiem oddziaływania szkodliwych czynników w miejscach ubytków na karoserii. W motoryzacji popularna jest także korozja szczelinowa. Narażone są na nią szczególnie miejsca łączenia powierzchni.

A co wywołuje korozję? W przypadku blach samochodów jest to najczęściej połączenie wody i wysokiej temperatury lub soli. Właśnie dlatego już od jesieni należy odpowiednio zadbać o zabezpieczenie pojazdu, żeby wiosną nie było konieczne oddawanie skorodowanego auta do blacharza i lakiernika.

Najważniejsza? Profilaktyka!

W idealnej sytuacji są właściciele aut, którzy posiadają dobrze wentylowane garaże. Takie warunki znacznie ograniczają rozwój korozji. Wystarczy wówczas często (idealnie byłoby – po każdej jeździe) osuszyć newralgiczne miejsca i ryzyko pojawienia się wżerów oraz rudych plam jest zminimalizowane. Zdecydowana jednak większość kierowców nie posiada garaży, a ich auta całym rokiem stoją na wolnym powietrzu. Wówczas szczególną wagę należy przywiązać do odpowiedniego zabezpieczenia karoserii.

Właściciele niegarażowanych aut, ale także posiadacze pojazdów garażowanych, powinni regularnie myć samochód. Wówczas z jego powierzchni zmywana jest sól drogowa oraz innego rodzaju nieczystości i groźne czynniki. Warto pamiętać, aby myć zarówno nadwozie, jak i podwozie – które jest jeszcze mocniej narażone na działanie korozji. Po dokładnym usunięciu zabrudzeń z powierzchni karoserii warto auto nawoskować. Zastosowanie preparatu dobrego jakościowo pozwala na kilka a niekiedy kilkanaście tygodni ochronić karoserię przed przywieraniem do jej nawierzchni zanieczyszczeń. Można także zastosować specjalne preparaty antykorozyjne, które ograniczą ryzyko pojawienia się ognisk rdzy.

Równie ważna? Szybka reakcja!

Jeśli zauważone zostały już pierwsze ślady korozji, należy działać jak najszybciej. Ogromnym błędem jest pozostawienie wżerów lub rdzawych plam bez interwencji na okres jesieni i zimy. Wówczas na wiosnę koszty naprawy zdecydowanie wzrosną. W części warsztatów Bosch Car Service można skorzystać z usług blacharzy i lakierników, którzy wykonają naprawy i zabezpieczą na dłuższy czas powierzchnię przed nawrotem korozji.

Usuwanie plam rdzy oraz wżerów rozpoczyna się od zeszlifowania miejsca „zainfekowanego” korozją do tego stopnia, aby na powierzchni nie pozostały widoczne pęcherzyki ani wżery. Następnie pole robocze jest odtłuszczane i oczyszczane z wszelkiego rodzaju opiłków. W dalszej kolejności na powierzchnię nakładany jest podkład, a następnie gładzią szpachlową uzupełnia się ubytki i wyrównuje powierzchnię. Cały proces usuwania ubytków i plam kończy się pomalowaniem na kolor odpowiadający barwie pozostałych blach auta.

Ekspert radzi:

Jeśli nie posiadacie doświadczenia ani odpowiedniego sprzętu, nie podejmujcie się usuwania korozji na własną rękę. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że osiągniecie efekt odwrotny od zamierzonego. Często pęcherze pojawiające się profilach zamkniętych, tj. progach, drzwiach, interpretowane są przez użytkowników jako drobne uszkodzenia blachy i lakieru. W rzeczywistości okazują się poważnym problemem, z którym nie można sobie poradzić bez warsztatowego wyposażenia.

© Robert Bosch Sp. z o.o.

Polityka Prywatności