Bosch Car Service

Bosch Car Service

+48 22 715 40 40 infoaa@pl.bosch.com
Jutrzenki 105 02-231 Warszawa woj. mazowieckie
5261027992
Wszystko czego potrzebuje Twoje auto
Bosch Car Service - Zakup samochodu - co trzeba wiedzieć?

Bosch Car Service - Zakup samochodu - co trzeba wiedzieć?

Kupno samochodu używanego wymaga odpowiedniego przygotowania. Dzięki temu można uniknąć przykrych niespodzianek, pojawiających się jedna po drugiej w trakcie pierwszych dni lub tygodni eksploatacji pojazdu. Pragnąc uniknąć nieprzyjemności i cieszyć się z nowego zakupu, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów. W artykule podpowiadamy co trzeba wiedzieć, żeby nie kupić przysłowiowego „kota w worku”.

1. Co możesz sprawdzić „na oko”?

Analiza wizualna to podstawowy sposób, aby ocenić czy auto spełnia oczekiwania oraz czy stan faktyczny jest zgodny z opisem w ogłoszeniu w czasopiśmie lub na aukcji internetowej.

Pamiętaj: Nigdy nie kupuj auta wyłącznie na podstawie zdjęć! Fotografie poddawane są obróbce komputerowej lub wykonywane w taki sposób, by ukryć ewentualne mankamenty pojazdu.

Liczba elementów, które należy sprawdzić przed zakupem jest długa. Warto jednak poświęcić czas na ich przejrzenie. Być może uchroni Cię to przed późniejszymi kosztami naprawy bądź pozwoli negocjować niższą cenę pojazdu. Będąc na miejscu sprawdź:

  • kolorystykę lakieru – Sprawdź czy nie występują różnice w odcieniach lakieru lub nie pojawia się inny kolor lakieru w trudno dostępnych miejscach (np. nadkola, obudowa lamp)
  • grubość lakieru - Można ją sprawdzić przy użyciu miernika lakieru. Znaczna różnica jest sygnałem, że auto było w tym konkretnym miejscu szpachlowane i malowane. Na prace blacharsko-lakiernicze mogą wskazywać także pęknięcia, przebarwienia, wybrzuszenia. Szczególnie uważnie przyjrzyj się elementom nośnym nadwozia i łączeniom.
  • ogniska rdzy – przyjrzyj się dokładnie progom, elementom bagażnika, podłodze, nadkolom (nie obawiaj się ubrudzić i dokładnie przejedź ręką po wewnętrznej stronie). Warto też zajrzeć pod uszczelki.
  • blachy – pofalowane blachy mogą być ukryte pod dywanikami.
  • wielkość szczelin – Obejrzyj czy przy tych samych elementach są identycznej wielkości szczeliny. Jeżeli zobaczysz różnice, to prawdopodobnie auto było naprawiane z wykorzystaniem części zamiennych, nie oryginalnych.
  • numery na szybach, a konkretnie datę produkcji – Znajduje się pod logo producenta, w ostatnim rzędzie napisów po kropkach. Jeżeli jakaś szyba ma inną datę oznacza, że była wymieniana. Należy dopytać o powód wymiany – być może był to zwykły kamień spod kół pojazdu jadącego przed tym samochodem. Warto też przyjrzeć się samym szybom, czy nie mają odprysków ani pęknięć.
  • elementy plastikowe – Zobacz, czy w pojeździe nie brakuje plastikowych osłon pod maską i pod nadwoziem, spinek nadkoli
  • rozmieszczenie lamp i reflektorów – Obejrzyj czy są równo zamontowane, czy nie są zaparowane
  • tapicerkę – Koniecznie zajrzyj pod koszulkę lub pokrowiec, jeżeli nałożone są na siedzenia. Być może w ten sposób kierowca chciał ukryć przetarcia lub dziury.
2. Co możesz sprawdzić „na wyczucie”?

Nalegaj na jazdę próbną! Nigdy nie kupuj auta bez sprawdzenia jego zachowania podczas jazdy. Często dopiero po uruchomieniu silnika i przejechaniu się po mieście można dostrzec niepokojące zachowania. Dlatego sprawdź:

  • czy klimatyzacja jest sprawna – Jej wymiana może kosztować nawet do 2,5 tys. złotych, dlatego zobacz czy wdmuchuje chłodne powietrze do wnętrza, czy nie wydziela nieprzyjemnych zapachów
  • czy nie ma wycieków z silnika – Po przejechaniu się samochodem zobacz, czy pod autem nie tworzą się plamy oleju lub innych płynów
  • czy podczas jazdy nie wydobywają się niepojące dźwięki – szumy kół, cykanie spod pokrywy zaworów, stukanie, itp.
  • czy auto płynnie się prowadzi – Samochód nie powinien szarpać przy ruszaniu, silnik ani dźwignia biegów nie powinny drżeć przy zmianie obciążenia lub na postoju, przy hamowaniu nie powinno pojawiać się uczucie „ściągania”
  • czy nie wydobywa się dym – po odpaleniu silnika i dodaniu gazu z rury wydechowej nie powinien pojawiać się szary lub niebieski dym; dymienie nie może występować przy zmianie biegów na wysokich obrotach (biały dym przy niskiej temperaturze może się pojawić); nie powinien wystąpić dym z otworu bagnetu oleju, gdy silnik jest odpalony.
3. Co musisz sprawdzić na pewno?

Dokumenty! Jeżeli zapadła decyzja o zakupie auta, to koniecznie należy przyjrzeć się jego dokumentom. Auto musi posiadać dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, fakturę lub umowę nabycia. Jeżeli nie kupujecie od pierwszego właściciela, warto poprosić o kserokopię wcześniejszej umowy zakupu przez niego pojazdu od poprzedniego właściciela. Dobrym sygnałem jest, gdy ma uzupełnioną książeczkę serwisową (jednak trzeba mieć się na baczności, aby nie była porobiona). Należy także poprosić o kserokopię dowodu osobistego Sprzedającego oraz jego prawa jazdy. Dobrą praktyką jest sprawdzenie:

  • czy auto nie znajduje się w rejestrze zastawów, rejestrze sądowym (można tego dokonać w sądowym rejestrze zastawów)
  • nie zostało obciążone zastawem skarbowym (sprawdzić można w Centralnym Rejestrze Zastawów Skarbowych)
  • nie jest kradzione (co można sprawdzić, zgłaszając się na policję)

Przy oględzinach pojazdu warto zabrać ze sobą kogoś do pomocy, najlepiej jeśli jest to znajomy mechanik lub hobbysta motoryzacji. W przypadku, gdy w Twoim otoczeniu nikogo takiego nie ma, możesz zwrócić się do specjalistycznego serwisu samochodowego. W pobliskim Bosch Car Service możesz zasięgnąć opinii, gdzie najlepiej wykonać taki przegląd, jak też umówić się i przyjechać ze Sprzedającym na odpłatną diagnostykę pojazdu, tzw. „podłączenie pod komputer”.

© Robert Bosch Sp. z o.o.

Polityka Prywatności