Bosch Car Service

Bosch Car Service

+48 22 715 40 40 infoaa@pl.bosch.com
Jutrzenki 105 02-231 Warszawa woj. mazowieckie
5261027992
Wszystko czego potrzebuje Twoje auto
Okresowe badania techniczne

Okresowe badania techniczne

Wszystkie pojazdy poruszające się w Polsce po drogach muszą posiadać ważne okresowe badania techniczne. Wyniki oraz terminy odbycia takich przeglądów są zawsze odnotowywane w dowodzie rejestracyjnym, co zmusza kierowców do regularności ich przeprowadzania i podyktowane jest względami bezpieczeństwa na drodze. Obowiązek poddania aut badaniom okresowym wynika z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawnie badań technicznych pojazdów z dnia 30 grudnia 2003 roku. W Bosch Car Service właściciele pojazdów mogą umówić się na przeprowadzenie takiego przeglądu w najbliższej Stacji Kontroli Pojazdów.

Jak często należy przeprowadzać okresowe badania techniczne?

W przypadku nowego pojazdu okresowe badania techniczne przeprowadzane są jeszcze przed pierwszą rejestracją, a kolejne muszą odbyć się wciągu 3 lat od tego terminu. Następnie należy przeprowadzić badanie w ciągu 2 lat od pierwszego i po upływie tego czasu corocznie. Właściciele używanych pojazdów są natomiast zobowiązani do przeprowadzania takich czynności w przeciągu roku od daty poprzedniej wizyty w Stacji Kontroli Pojazdów. Przy zakupie auta warto sprawdzić dowód rejestracyjny pod kątem daty ostatniego badania.

Co podlega kontroli podczas okresowych badań technicznych?

Zakres czynności jest ustanowiony dla poszczególnych typów pojazdów prawnie (Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawnie badań technicznych pojazdów z dnia 30 grudnia 2003 roku). W przypadku samochodów osobowych obejmuje on:

  • zweryfikowanie numeru VIN i jego zgodności z danymi z dowodu rejestracyjnego;
  • sprawdzenie stanu oraz poprawności działania następujących elementów auta:
    • ogumienie (ocena zużycia bieżników, analiza równomierności zużycia opon);
    • hamulce (sprawdzenie siły hamowania oraz równomiernej pracy hamulców, kontrola działania hamulca pomocniczego);
    • układ kierowniczy (weryfikacja zużycia drążków kierowniczych, sprawdzenie pracy „na luzie”);
    • oświetlenie (ocena działania wszystkich lamp i prawidłowego ich ustawienia);
    • układ wydechowy (ocena stanu oraz ewentualnego poziomu hałasu);
    • nadwozie (sprawdzenie stanu szyb i elementów nośnych, jak progi, rama);
    • zawieszenie (sprawdzenie występowania luzów elementów metalowo-gumowych);
    • silnik (weryfikacja poziomu emisji szkodliwych związków i ocena zgodności z obowiązującą normą, sprawdzenie szczelności zbiorników z płynami eksploatacyjnymi);
  • sprawdzenie dodatkowego wyposażenia, jak m.in. instalacja LPG.
Po co są przeprowadzane okresowe badania techniczne?

Ich zadaniem jest weryfikowanie stanu technicznego pojazdów, które poruszają się po polskich drogach. To właśnie od pozytywnego przejścia badania technicznego zależy czy samochód zostanie dopuszczony do ruchu. Jeżeli decyzja Stacji Kontroli Pojazdów będzie negatywna, zostaje zatrzymany dowód rejestracyjny, a właściciel pojazdu otrzyma dokument tymczasowy na 14 dni, który ma umożliwić mu poruszanie się autem w celu usunięcia usterki. Po wyeliminowaniu wszelkich nieprawidłowości przeprowadzany jest przegląd sprawdzający (w znacznie niższej cenie), który pozwala ocenić czy właściciel pojazdu zastosował się do wskazówek i usunął usterki.

Nowe przepisy w sprawie okresowych badań technicznych

W dniu 13 listopada 2017 roku weszła w życie nowelizacja przepisów dotyczących okresowych badań technicznych, która wprowadziła następujące zmiany:

  • kierowca płaci za wykonanie przeglądu przed jego rozpoczęciem – oznacza to, że opłata jest pobierana bez względu na wynik badania.
  • zmieni się wysokość opłaty za przegląd - do maja 2018 nadal wynosi jeszcze 98 złoty, ale później cena wzrośnie i może wynieść nawet 126 zł za auto osobowe. Warto mieć też na uwadze, że w przypadku przekroczenia rocznego terminu na przeprowadzenie przeglądu cena za badanie wyniesie dwukrotność stawki podstawowej.
  • wyniki przeglądu trafiają natychmiast do internetowej bazy danych Centralnej Ewidencji Pojazdów – dostęp do tych informacji ma m.in. policja, jak też kolejny diagnosta.
  • kontrolę nad stacjami diagnostycznymi sprawują władze centralne (Transportowy Urząd Techniczny), a nie starości – jak było przed nowelizacją.

Wprowadzenie zmian miało na celu wyeliminowanie sytuacji, w której kierowcy używanych aut w złym stanie technicznym będą próbowali uzyskać pieczątkę zatwierdzającą przegląd w różnych stacjach. Ponadto dzięki ewidencjonowaniu stanu technicznego pojazdów, osoby kupujące auta używane będą mogły sprawdzić, czy pojazd miał wykryte wcześniej problemy u diagnosty.

© Robert Bosch Sp. z o.o.

Adres wydawniczy Nota prawna Ochrona danych osobowych Polityka plików cookie