Bosch Car Service

Bosch Car Service

+48 22 715 40 40 infoaa@pl.bosch.com
Jutrzenki 105 02-231 Warszawa woj. mazowieckie
5261027992
Wszystko czego potrzebuje Twoje auto
Bosch Car Service - Zawieszenie – wszystko co powinieneś wiedzieć o zawieszeniu

Bosch Car Service - Zawieszenie – wszystko co powinieneś wiedzieć o zawieszeniu

O komforcie jazdy w różnych warunkach drogowych i terenowych decyduje zawieszenie pojazdu. Składa się na nie zespół elementów prowadzących koło, resorujących oraz tłumiących. Głównym zadaniem podzespołów jest przeniesienie siły powstającej na styku koła z jezdnią na całe nadwozie. Dzięki temu podczas prowadzenia pojazdu kierowca czuje stabilność w kierowaniu autem, a pasażerowie komfort – z uwagi na ograniczenie wstrząsów.

Rodzaje zawieszenia

Główny podział układów zawieszenia wyróżnia dwa rodzaje: zależne i niezależne. Przy układach zależnych połączenie między kołami danej osi jest sztywne. Przy takim rozwiązaniu obudowa mostu napędowego porusza się razem z kołami, przez co konieczne jest zagwarantowanie odpowiedniej ilości miejsca na pionowe przemieszczenia – w związku z tym zmniejsza się przestrzeń bagażowa. Z uwagi na taką konieczność zawieszenie zależne przednie jest rzadko spotykane w pojazdach osobowych, częściej w ciężarowych. Takie rozwiązanie stosowane jest jeszcze dość powszechnie w pojazdach terenowych na tylnej osi.

Drugim rodzajem zawieszenia są układy niezależne, w których koła łączą się z ramą bądź nadwoziem indywidualnymi zestawami łączników. Oznacza to, że każde z kół pojazdu przemieszcza się niezależnie do pozostałych. I właśnie ten rodzaj zawieszenia jest obecnie najczęściej stosowany w motoryzacji w samochodach osobowych. Do najpowszechniej występujących typów zawieszenia niezależnego można zaliczyć:

  • układ dwóch wahaczy poprzecznych – Tworzą go przede wszystkim dwa poprzeczne wahacze po każdej stroniepojazdu, które mocowane są do ramy lub nadwozia pojazdu. Zewnętrzne końce wahaczy łączą się ze zwrotnicą poprzezprzegub kulowy. Właściwie dobrana długość górnego i dolnego wahacza decyduje o optymalnym przemieszczaniu kółprzy ruchu pionowym oraz wpływa na zmiany kątów pochylenia kół.
  • układ kolumn prowadzących – postrzegany jest jako rozwinięcie koncepcji układu z dwoma wahaczami. Przy tymrozwiązaniu górny wahacz jest zastąpiony przez punkt podparcia w nadkolu. Najpowszechniej stosowanym układem tegotypu jest kolumna McPhersona, która zdecydowanie uprościła budowę całego układu. Dzięki zastosowanymrozwiązaniom konstrukcyjnym jeden zespół przejmuje funkcje amortyzujące, nośne i zwrotnicze. Charakterystyczne dlabudowy kolumny McPhersona jest występowanie amortyzatora z nałożoną sprężyną śrubową. Ponadto łożyskoamortyzatora umożliwia obrót kolumny wokół własnej osi, dzięki czemu możliwe jest skręcanie kół.
  • układ wielowahaczowy – zapewnia prostopadłe położenie koła do nawierzchni drogi w niemal każdych warunkach. Wprzeciwieństwie do kolumny McPhersona funkcje nośne i resorujące zostały tu rozdzielone. W tym rodzaju zawieszeniapołączone są w odpowiedni sposób wahacze wzdłużne, poprzeczne i skośne, a także drążki. Głównym zadaniem takiejkonstrukcji jest zapobieganie zmianom kąta pochylenia kół.

W motoryzacji można spotkać się jeszcze z trzecim rodzajem zawieszenia – tzw. półzależnym, które łączy rozwiązania stosowane w układach zależnych i niezależnych, np. z belką skrętną.

Usterki i naprawy zawieszenia

Z uwagi na charakter pracy oraz konstrukcję zawieszenie pojazdu może ulegać drobnym usterkom, jak i poważnym awariom. Do najczęstszych uszkodzeń, z jakimi spotykają się eksperci w warsztatach Bosch Car Service, można zaliczyć:

  • wymianę metalowo-gumowych tulei – Odpowiedzialne są za tłumienie niewielkich drgań i absorbowanie naprężeń. Gdyulegają wytarciu w wyniku eksploatacji można usłyszeć charakterystyczne „stukanie” zawieszenia, wywołanego luzem nawspomnianych tulejach.
  • wymianę sworzni wahacza – Jest to element łączący wahacz ze zwrotnicą, który może się „wyrobić” i przyczynić się dopogorszenia prowadzenia pojazdu. Często przy wymianie przeprowadzana jest jednocześnie regulacja zbieżności kół.
  • wymianę elementów mocujących stabilizator – Ich wymiana jest konieczna, gdy tylko zaczynają pojawiać się luzy.Zignorowanie tej czynności może spowodować szybsze zużycie samego stabilizatora oraz zmniejszyć bezpieczeństwo ikomfort prowadzenia pojazdu.
  • wymianę sprężyn – Są to elementy odpowiedzialne za tłumienie wstrząsów nieresorowanych i w wyniku eksploatacjimogą pękać. Problem można rozpoznać po typowym dla tego uszkodzenia „stukaniu” zawieszenia przy pokonywaniunierówności.
  • wymianę amortyzatorów – Ten element układu zawieszenia jest odpowiedzialny za tłumienie drgań przenoszonych nanadwozie i utrzymanie podczas jazdy styczności między kołami a jezdnią. Często zużywającą się częścią jest odbojnik,który przeciwdziała nadmiernemu wychylaniu się amortyzatora. Konieczna jest jego szybka wymiana, w przeciwnym raziemoże zajść potrzeba wymiany całego amortyzatora. Uszkodzenie amortyzatora można rozpoznać po nadmiernymkołysaniu na nierównościach, dłuższej niż zwykle drodze hamowania, a także wycieku oleju.

© Robert Bosch Sp. z o.o.

Polityka Prywatności