Bosch Car Service

Bosch Car Service

+48 22 715 40 40 infoaa@pl.bosch.com
Jutrzenki 105 02-231 Warszawa woj. mazowieckie
5261027992
Wszystko czego potrzebuje Twoje auto
Montaż i naprawa czujników cofania

Montaż i naprawa czujników cofania

Jeszcze do niedawna wsparciem w parkowaniu były wyłącznie dobrze ustawione lusterka lub dodatkowa para oczu pasażera. Dziś coraz więcej osób decyduje się na montaż czujników cofania, które okazują się pomocne przede wszystkim przy parkowaniu tyłem i wyjeżdżaniu z miejsca postojowego, w szczególności, jeśli wymaga to manewrowania. Podczas, gdy w wielu nowych autach rozwiązanie to jest już standardem, starsze lub bardziej ekonomiczne modele wymagają ich instalacji. Część warsztatów sieci Bosch Car Service oferuje pomoc przy montażu oraz naprawie czujników cofania.

Zasada działania

Czujniki cofania wykorzystują technologię ultradźwiękową. Oznacza to, że działają na zasadzie odbicia fali ultradźwiękowej, która przeniesiona została na energię mechaniczną. W momencie, gdy taka fala natrafia na przeszkodę, odbity od niej sygnał powraca do czujnika, sygnalizując zagrożenie. Informacja przeniesiona zostaje na sygnał elektryczny, a ten trafia do modułu zarządzającego prawidłową pracą układów w pojeździe. Po przeliczeniu dystansu między autem a przeszkodą, moduł zarządzający powiadamia kierowcę sygnałem dźwiękowym o zbliżającej się przeszkodzie.

Co składa się na system czujników cofania?

Podstawowe komplety składają się z:

  • jednostki centralnej – stanowi element sterujący sygnałem. Zawiera układ filtrujący sygnał oraz układ odbiorczy fal, a także procesor. Z reguły montowana jest w bagażniku pojazdu (najczęściej w pobliżu lampki).
  • wyświetlacza – w zależności od wybranego modelu oraz preferencji kierowcy przy montażu czujników cofania można zdecydować się na różnego rodzaju wyświetlacze, w tym między innymi: numeryczny odległości, pozycji przeszkody, symulacyjny, trójkolorowy, itp. Zazwyczaj takie rozwiązania są zaopatrzone w sygnał dźwiękowy. Wyświetlacze instalowane są w kabinie w zasięgu wzroku kierowcy.
  • czujników – w aucie może być montowanych od 3 do nawet 8 czujników. Każdy taki czujnik ultradźwiękowy powstaje na bazie płytki piezoelektrycznej, która odpowiedzialna jest za przetwarzanie energii elektrycznej na mechaniczną oraz odwrotnie. To właśnie ona umożliwia przekształcenie drgań płytki na sygnały ultradźwiękowe. Ponadto czujniki posiadają z reguły amortyzatory wstrząsów oraz osłony z tworzywa ABS.
  • przewodów montażowych – przeznaczonych do podpięcia systemu do całego układu pojazdu.

Ponadto komplet można rozbudować o kamery, które dodatkowo przekazują obraz z tyłu samochodu do wyświetlacza zamontowanego w kabinie.

Jak przebiega instalacja?

W warsztatach Bosch Car Service, które oferują montaż czujników cofania, instalacja zaczyna się od oznaczenia miejsc montażu zgodnie z rozstawem podanym w instrukcji instalacyjnej. Następnie pracownik wykonuje otwory, w których umieszcza czujniki, zwracając przy tym uwagę na prawidłowe ułożenie kabli montażowych. W dalszej kolejności następuje połączenie przewodów wychodzących z centralki z systemem sygnalizacji auta oraz wyświetlaczem (zamocowanym już uprzednio w kabinie). Następnie sprawność układu jest weryfikowana pod kątem poprawności działania. Jeżeli system prawidłowo reaguje na przeszkodę podczas cofania, pracownicy przekazują auto właścicielowi.

Pomoc w potrzebie

Czujniki cofania są niezwykle pomocne przy parkowaniu, w szczególności w bardzo wąskich i zatłoczonych miejscach. Warto dlatego zadbać o ich niezawodność. Całkowita odmowa działania albo pogarszająca się sprawność systemu powinny być jak najszybciej naprawione. W części warsztatów Bosch Car Service specjaliści udzielają pomocy w sytuacjach awarii. Do najczęściej występujących usterek należą:

  • uszkodzenia mechaniczne (powstałe np. przy uderzeniu o zderzak w czasie kolizji),
  • awarie okablowania,
  • uszkodzenia modułu sterującego (np. w wyniku oddziaływania wilgoci),
  • zamalowanie czujnika podczas napraw lakierniczych i blacharskich.

Przed oddaniem auta do naprawy warto sprawdzić, czy poważnych błędów nie wywołał mały błąd. Silne zabrudzenie czujnika bądź rozpięcie połączenia kostkowego może być przyczyną niesprawności systemu. Wówczas wystarczą drobne czynności – które można wykonać we własnym zakresie – aby system działał ponownie sprawnie. Jeśli jednak wszystkie połączenia są prawidłowe, a czujnik nie jest zaciemniony, wówczas należy skorzystać z pomocy specjalistów.

© Robert Bosch Sp. z o.o.

Polityka Prywatności