Bosch Car Service

Bosch Car Service

+48 22 715 40 40 infoaa@pl.bosch.com
Jutrzenki 105 02-231 Warszawa woj. mazowieckie
5261027992
Wszystko czego potrzebuje Twoje auto
Diagnoza i naprawa systemów bezpieczeństwa (ABS/ASR/ESP)

Diagnoza i naprawa systemów bezpieczeństwa (ABS/ASR/ESP)

Czasy prostych, nieskomplikowanych samochodów bez elektroniki minęły bezpowrotnie. Współczesne samochody zaopatrzone są w szereg systemów bezpieczeństwa, które pomagają kierowcy podczas prowadzenia pojazdu, a także zwiększają komfort jazdy. Do najpowszechniejszych należą ABS, ASR i ESP, bez których właściwie już nie wyobrażamy sobie współczesnego auta.

Antiblock braking system (ABS)

Jest to system zabezpieczający przed blokowaniem kół podczas hamowania, a tym samym przed wpadnięciem w poślizg. Podstawowa zasada działania opiera się na monitorowaniu przez czujniki prędkości obrotowej kół. Gdy jedno z nich zaczyna obracać się wolniej niż inne, układ ABS zmniejsza siłę jego hamowania. System ten posiada większość samochodów na polskich drogach, ponieważ od połowy 2006 roku wszystkie nowe pojazdy są w niego zaopatrzone.

Najczęstsze objawy awarii układu ABS:
  • zapalona kontrolka ABS,
  • blokowanie się kół przy hamowaniu,
  • informacja o błędzie z odczytu testera diagnostycznego,
  • nagła utrata siły hamowania,
  • awarie innych systemów.
Acceleration Slip Regulation (ASR)

Jest to system zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania. Gdy czujniki wykryją, że jedno z kół zaczyna „buksować”, system przyhamowuje koło. Ponadto w momencie uślizgu całej osi powoduje zmniejszenie mocy silnika ujmując gaz. Układ działa w oparciu o system ABS, a w nowszych modelach jego funkcje przejmuje z reguły system ESP.

Najczęstsze objawy awarii układu ASR:
  • zapalona kontrolka poślizgu (często też ABS),
  • informacja o konieczności sprawdzenia systemu ASR na pulpicie komputera samochodowego,
  • awarie innych systemów.
Naprawa systemu ABS i ASR

Układy ABS i ASR bardzo silnie ze sobą współpracują. Stosując duże uproszczenie można stwierdzić, że ABS zliczający stale prędkość obrotową kół poprzez czujniki informuje sterowniki ASR o wystąpieniu różnic i przesyła następnie te informacje do jednostki sterującej silnikiem. Dlatego właśnie awaria jednego z tych systemów wpływa z reguły na niesprawność drugiego.

Najczęstszym powodem niesprawności jest uszkodzenie czujników prędkości obrotowej kół. Należy sprawdzić podłączenia przewodów, czy nie pojawiły się uszkodzenia mechaniczne. Czasem sygnalizowana awaria czujnika może być wywołana niewłaściwym montażem łożyska koła bądź nieodpowiednim doborem. W przypadku, gdy faktycznie czujnik jest niesprawny zostaje wymieniony w warsztacie Bosch Car Service. W przypadku, gdy ABS zaczyna działać i jednocześnie następuje nagła utrata siły hamowania można podejrzewać zapowietrzenie elektrozaworów. Aby usunąć tę usterkę wystarczy odpowietrzyć system z wykorzystaniem testera diagnostycznego. Urządzenia tego można użyć także do wykrycia przyczyn awarii systemu.

Podpowiadamy: Gdy układ ABS nie działa, ale kontrolka się nie zapala zwykle oznacza to, że kontrolka została uszkodzona. Taka sytuacja w aucie z rynku wtórnego może oznaczać celowe działanie sprzedającego w celu ukrycia usterki. Mógł odłączyć lampkę kontrolną, usunąć ją lub podłączyć pod obwód sprawnego układu. Dlatego podczas jazdy próbnej warto wykonać hamowanie awaryjne i sprawdzić czy samochód prawidłowo się zachowa.

Electronic Stability Program (ESP)

Jest to elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, który niweluje poślizgi podczas jazdy po łuku. W chwili, gdy czujniki wykrywają ten moment, system ESP powoduje przyhamowanie jednego lub większej liczby kół, aby utrzymać tor jazdy. Ponadto układ odpowiada za częściowe sterowanie silnikiem, ponieważ w odpowiednim momencie ujmuje gazu. Systemy te nie stały się jeszcze obowiązującym standardem, ale w większości nowych pojazdów stanowią podstawowe wyposażenie.

Najczęstsze objawy awarii układu ESP:
  • zapalona kontrolka ESP,
  • informacja o błędzie z testera diagnostycznego,
  • uszkodzony czujnik ABS,
  • awarie innych systemów.
Naprawa systemu ESP

Dużą pomocą w ustaleniu przyczyn awarii, a co za tym idzie przeprowadzeniu naprawy, jest diagnostyka komputerowa. Odczyt pozwala określić, w czym tkwi problem, a może być to:

  • błąd zapisany w sterowniku silnika ECU – naprawa wymaga usunięcia tego błędu,
  • nieprawidłowe połączenie komputera sterującego z czujnikami – dla przywrócenia sprawności konieczne jest poprawne połączenie, wymienienie zaśniedziałych styków na nowe lub zamontowanie od nowa wtyczek w module sterującym,
  • korozja złączy elektrycznych – ich wymiana powinna zlikwidować awarię,
  • zbyt małe lub zbyt wysokie napięcie – jako naprawę zaleca się montaż nowego alternatora i akumulatora.
  • uszkodzenie czujników ESP – przy usuwaniu takiej awarii wystarczy wymiana czujników na nowe.

W przypadku, gdy systemy, które miały zapewniać bezpieczeństwo, wskazują na zakłócenia działania lub przestają działać, należy bezzwłocznie skierować się do serwisu. Wszystkie Bosch Car Service oferują usługi diagnostyczne i naprawę tych systemów. Najbliższy salon znajdziesz na http://bosch-service.pl/serwisymiasta.php.

© Robert Bosch Sp. z o.o.

Polityka Prywatności