Bosch Car Service

Bosch Car Service

+48 22 715 40 40 infoaa@pl.bosch.com
Jutrzenki 105 02-231 Warszawa woj. mazowieckie
5261027992
Wszystko czego potrzebuje Twoje auto
Montaż i naprawa instalacji zasilania gazem

Montaż i naprawa instalacji zasilania gazem

Na polskich drogach przybywa aut z instalacjami gazowymi z uwagi na niższą od benzyny cenę LPG. Dużą wadą dotychczasowych systemów była znacznie niższa moc silników zasilanych LPG, co było spowodowane mniejszą prędkością spalania mieszanki gazowo-powietrznej. Obecnie stosowane instalacje gazowe znacznie się w tym zakresie poprawiły i odrobiły straty, jakie miały do silników benzynowych w kwestii mocy. Tańsze koszty eksploatacji auta w połączeniu z osiągami nieco tylko słabszymi od pojazdów benzynowych sprawia, że do warsztatów Bosch Car Service, oferujących montaż lub naprawę instalacji zasilania gazem, chętnie przyjeżdża coraz więcej osób zainteresowanych tymi usługami.

Zmiana dla portfela, a dla silnika?

Montaż instalacji gazowej z technicznego punktu widzenia nie wpływa na zmianę parametrów silnika. Jednak można zaobserwować spadek mocy silnika, obecnie rzędu około 4%. Przy codziennej jeździe po mieście jest to różnica niemal niezauważalna. Ponadto stosowanie jako argumentu przeciw systemom gazowym informacji o podwyższonej emisji spalin do otoczenia nie jest właściwe. Prawidłowo dobrany rodzaj instalacji do modelu silnika, wysoka jakość poszczególnych komponentów oraz profesjonalna instalacja systemu zapewniają rozwiązanie o poziomie emisji spalin zbliżonym lub mniejszym od układów z silnikiem benzynowym.

Rodzaje instalacji zasilania gazem

Od pojawienia się systemu LPG pierwszej generacji, stosowanego w samochodach z zasilaniem gaźnikowym minęło już wiele lat. Rozwiązanie to nadal bywa jeszcze wykorzystywane w starych modelach pojazdów. Systemy te są najtańszym modelem, ale też najmniej precyzyjnym z uwagi przede wszystkim, na brak sterownika elektronicznego. Nie mają one możliwości dostosowania układu zasilania do bieżącego sposobu pracy silnika.

Instalacja gazowa sekwencyjna (drugiej generacji) wykorzystywana jest w samochodach wyposażonych w jedno- i wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem i sondą lambda. W systemie znajduje się moduł odpowiedzialny za regulację mieszanki gazowo-powietrznej, a sterowanie całym układem prowadzone jest z wnętrza pojazdu. W przypadku modelu trzeciej generacji (instalacji wielopunktowej o ciągłym zasilaniu gazem), montowanych w pojazdach z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Problem sprawiało do tej pory takie samo sterowanie wszystkich cylindrów. Usprawnione to zostało w kolejnej, czwartej generacji systemu. Ta instalacja zasilana gazem zaopatrzona była w elektronicznie sterowane wtryskiwacze. Był to pierwszy system, który znacznie poprawił stosunek mocy silnika zasilanego gazem względem zasilanego benzyną.

Nowy standard wyznaczyła instalacja piątej generacji, tzw. instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej. Największą różnicą między tą a wcześniejszymi generacjami systemu jest brak parownika. W V generacji zrezygnowano z niego, ponieważ gaz w ciekłej postaci do razu trafia do silnika. W najnowszych rozwiązaniach, instalacjach gazowych VI i VII generacji, zrezygnowano z pomp wysokiego ciśnienia, dzięki czemu wyeliminowane zostały problemy z odparowaniem ciekłego gazu z instalacji, co mogło powodować natychmiastowe gaśnięcie silnika.

Dzięki tak bogatej ofercie instalacji LPG na rynku nie ma aktualnie trudności z dopasowaniem systemów gazowych do modelu silnika.

Oferta Bosch Car Service

Usługi montażu i naprawy instalacji zasilania gazem realizowane są wy wybranych serwisach Bosch Car Service w Polsce, co można sprawdzić poprzez opcję „Znajdź warsztat” dostępną na stronie bosch-service.pl.

W pierwszej kolejności w warsztacie należy ocenić jaki rodzaj instalacji zasilania gazem będzie najodpowiedniejszy dla danego pojazdu. Gdy jest wiadome, jaki rodzaj systemu będzie najlepiej odpowiadał konkretnemu modelowi silnika, sprawdzana jest kondycja układu benzynowego, wydechowego oraz jednostki napędowej. Nieprawidłowe ich działanie może odbić się niekorzystnie na pracy systemu lub w ogóle ją uniemożliwić. Gdy możliwe już jest przystąpienie do montażu, eksperci dbają o:

  • dobranie właściwych komponentów (jak sterownik, wtryskiwacze, reduktor),
  • odpowiednie rozplanowanie elementów układu – stosujemy się do ogólnych wytycznych, jednak każdy pojazd wymaga wykorzystania także indywidualnego planu działania,
  • regulowanie systemu (kalibracja sterownika).

Ponadto w warsztatach Bosch Car Service, które oferują naprawę instalacji zasilania gazem, usuwane są usterki tego systemu. Do najczęściej występujących awarii należą:

  • uszkodzone przewody gazowe i elektryczne,
  • źle zamontowany lub zniszczony parownik,
  • zanieczyszczony filtr gazu,
  • uszkodzone wtryskiwacze,
  • uszkodzone cewki zaworków instalacji,
  • uszkodzony sterownik silnika,
  • nierówna praca silnika.

© Robert Bosch Sp. z o.o.

Polityka Prywatności