Bosch Car Service

Bosch Car Service

+48 22 715 40 40 infoaa@pl.bosch.com
Jutrzenki 105 02-231 Warszawa woj. mazowieckie
5261027992
Wszystko czego potrzebuje Twoje auto
Wymiana progów

Wymiana progów

Jedną z najczęstszych dolegliwości samochodów są skorodowane progi. Z pozoru drobne ogniska rdzy i niewielkie otwory mogą być zignorowane przez właściciela pojazdu, a naprawa odroczona na późniejszy okres. Tymczasem jest to niezwykle niebezpieczne zjawisko, zagrażające zdrowiu, a nawet życiu pasażerów. Przerdzewiała blacha nie stanowi żadnego zabezpieczenia przed skutkami kolizji bocznych, a może wręcz spotęgować tragiczne skutki takiego zdarzenia. Właśnie dlatego warto oddać auto do naprawy, gdy na progach pojawiły się pierwsze ślady korozji. Część warsztatów sieci Bosch Car Service oferuje takie usługi. Najbliższy serwis znaleźć można na stronie http://bosch-service.pl/ w zakładce „Znajdź warsztat”.

Najczęstsze przyczyny uszkodzenia progów w aucie

Progi stanowią elementy nośne nadwozia i z uwagi na swoje położenie są mocno narażone na korozję, a także innego rodzaju uszkodzenia, które do korozji mogą się przyczynić. Do najczęstszych przyczyn niszczenia tych elementów należy zaliczyć:

  • chlorek sodu – czyli sól drogową, która w sezonie zimowym znajduje się na jezdniach. Dostaje się na powierzchnię progów podczas jazdy i wnika w głąb struktury blachy. Powoduje jej niszczenie, w wyniku jej oddziaływania na lakier i blachy dochodzi do pojawiania się rdzy.
  • naprawy warsztatowe – podczas wizyty w serwisie auto z reguły jest podnoszone na specjalnych podnośnikach. Nieumiejętnie wykonanie tej czynności może przyczynić się do wgniecenie progów samochodowych, co z kolei zapewnia idealne środowisko dla wnikania wilgoci i korodowania blachy.
  • jazda po szutrowej drodze – jazda po trasie o nieutwardzonej asfaltem nawierzchni powoduje, że drobne kamyki odbijają się od progów i powoduje to powstawanie niedużych pęknięć. Jeżeli nie zostaną one naprawione ani w żaden sposób zabezpieczone, będzie wnikała w nie woda (co gorsze w okresie zimowym woda z solą drogową) i powodowała korodowanie lakieru.
  • kolizja – w wyniku zdarzenia komunikacyjnego mogło dojść do uszkodzenia progów (nawet jeśli na pierwszy rzut oka nic na to nie wskazuje). Wgnieciony element wymaga wymiany, ponieważ osłabia konstrukcję pojazdu, a tym samym zmniejsza bezpieczeństwo pasażerów, a także wpływa na obniżenie komfortu podczas jazdy.
Proces wymiany progów
  1. Demontaż elementów wewnętrznych – aby przystąpić do wymiany progów konieczne jest przygotowanie do tego przestrzeni. Zostaje zdemontowana wykładzina oraz listwy, a dla większego obszaru manewru usuwa się także fotele. Konieczne będzie również zdjęcie drzwi. Dopiero tak przystosowany pojazd można poddać dalszym pracom.
  2. Wyjęcie starego progu – polega na wycięciu skorodowanego elementu. Przed użyciem narzędzi należy zastosować odpowiednie zabezpieczenie karoserii. Dopiero po umieszczeniu ochronnej warstwy na całym „zabiegowym” obszarze wycinany jest element. W zależności od modelu pojazdu oraz jego konstrukcji konieczne może być stosowanie innych metod i narzędzi. Po zdjęciu progu można ocenić dopiero rzeczywistą skalę zniszczeń – w przypadku poważnych uszkodzeń, zachodzących na podłogę – konieczne będą szeroko zakrojone naprawy.
  3. Wstawienie nowego progu – przed umieszczeniem nowej części na miejscu wyjętego elementu malowana jest strona wewnętrzna środkiem o działaniu antykorozyjnym, co wpływa na przedłużenie żywotności. Spawanie nowej części przeprowadzane jest punktowo co ogranicza ryzyko tzw. przykurczenia blachy. Następnie liczba spawów zostaje zwiększona, a odległość między nimi zagęszczona. Na koniec spawy zostają oczyszczone i wyrównane, a także zabezpieczone przed rdzą.
  4. Lakierowanie progu – jest to ostatni etap procesu wymiany i pozwala osiągnąć ostateczny efekt wizualny. Przed pomalowaniem elementu należy jego powierzchnię dokładnie oczyścić, odtłuścić i dopiero na tak przygotowaną warstwę nanieść lakier.

Wymiana progów jest procesem czasochłonnym i wymagającym wiedzy oraz odpowiednich narzędzi. Próby samodzielnej „naprawy” korozji stanowią jedynie pozorne oszczędności. Proces niszczenia zostanie tylko tymczasowo zahamowany a może nawet wcale nie zostanie zatrzymany, a w efekcie takie działania mogą kosztować w przyszłości duże straty. Warto powierzyć pojazd doświadczonym blacharzom i lakiernikom.

© Robert Bosch Sp. z o.o.

Polityka Prywatności